ELS VIATGES DELS GERMANS PLA

 

El programa que presentem gira entorn de la figura de dos intèrprets i compositors procedents d'una família de músics que van desenvolupar una intensa activitat en el període de finals del Barroc, i que va suposar una de les poques produccions musicals catalanes del Rococó: els germans Pla, qui després d'haver servit com a músics en la cort espanyola de Felip V, van començar la seva aventura europea a la cort del rei de Portugal; tal com es pot llegir en una carta enviada des de Lisboa per Alexandre de Gusmao (datada el 12 d'agost de 1747), en la qual es fa referència a un virtuós català del oboè, amic de cèlebre músic i compositor italià Domenico Scarlatti (a qui probablement va conèixer durant la seva estada a la cort de Madrid), que estava causant una gran impressió en aquesta ciutat.
De Portugal, els dos germans van marxar a París, actuant en els Concerts Spirituels, tal com mostren les cròniques aparegudes a Mercure de France, que també donen fe del seu èxit a la capital francesa. Van seguir la seva gira per Londres, on van actuar en diversos concerts organitzats per Juan i José Pla juntament amb el gran violinista Passerini.
Després de les seves dues temporades a Londres, els germans Pla van arribar fins a la cort del duc Carles I Alexandre de Wüttemburg a Stuttgart, on van ser nomenats Cammermusicus i membres de la famosa orquestra dirigida pel també compositor Niccolò Jommelli, i on van conèixer al compositor Ignaz Holzbauer, qui era mestre de capella de la catedral de Stuttgart des de 1750. Aquest càrrec el va compaginar amb diferents gires de concerts per Itàlia, tal com ho confirmen sengles cartes del violinista i compositor Giuseppe Tartini i del pare Giovanni Battista Martini, el conegut teòric musical i compositor, que van ser testimonis de la seva qualitat musical.
Després de la defunció de José Pla, el seu germà Juan va continuar amb diferents aparicions en nombrosos concerts a París, Itàlia i Londres, fins a tornar a Lisboa com a músic en l'orquestra de la Reial Cambra de Josep I, rei de Portugal, probablement per recomanació de Jommelli.
Els germans Pla han deixat centenars de manuscrits que inclouen tant música de cambra com concerts per a flauta i corda. Les obres dels germans Pla, com a obres representatives d'una època en la qual encara es trobaven íntimament lligades a la pràctica i la composició de la música instrumental, tenen una qualitat melòdica i de naturalitat lligades a una varietat d'inventiva que els permet escapar de la vulgaritat de la quantitat d'obres de música de consum, fetes a base de motlles estereotipats, que sortia de les impremtes dels principals centres editorials d'aquell llavors a París,
Londres i Amsterdam.
La fama de la qual van gaudir a tot Europa els dos germans concertistes, inscrita en un moment en què els concerts públics anaven adquirint importància social i comercial unida al creixement de la música domèstica, va donar com a resultat una considerable difusió de les seves composicions.

 

Laura Sintes

traverso

Eva Febrer

violí

Dimitri Kindynis

violoncel

  • Facebook icono social
  • Icono social Twitter
  • Instagram
  • YouTube

© 2016 per Il Gesto Armonico